Глава 54. Начало воскресных ексапостиларий, и утренних самогласных, сиречь евангельских стихир. И утренния убо стихиры суть творение Льва царя премудраго, ексапостиларии же сына его Константина царя.
Ексапостиларий 1: Со ученики взыдем на гору Галилейскую, верою Христа видети, глаголюща власть прияти вышних и нижних: научимся, како учит крещати, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, языки вся, и пребывати с таинники, якоже обещася, до скончания века.
Богородичен: Со ученики радовалася еси Богородице Дево, яко Христа видела еси воскресшаго от гроба тридневна, якоже рече: Имже и явися, научая и являя лучшая, и крещати во Отце, и Сыне, и Дусе повелевая: еже веровати нам Того востанию, и славити Тя Отроковице.
Утренняя стихира, глас 1: На гору учеником идущим за земное вознесение, предста Господь: и поклонившеся Ему, и данныя власти везде научившеся, в поднебесную посылахуся, проповедати еже из мертвых Воскресение, и еже на Небеса возшествие: Имже и во веки спребывати неложный обещася Христос Бог, и Спас душ наших.
Ексапостиларий 2: Камень узревше отвален мироносицы радовахуся, видевше бо юношу седяща во гробе, и той тем рече: се Христос востал есть, рцыте с Петром учеником: на гору приспейте Галилейскую, тамо вам явится, якоже предрече другом.
Богородичен: Ангел убо принесе Деве, еже радуйся, прежде Твоего зачатия Христе: Ангел же камень отвали гроба твоего. вместо печали, ов убо радости неизреченныя знамения: ов же в смерти место, подателя Тя жизни проповедуя и величая, и глаголя Воскресение женам и таинником.
Утренняя стихира, глас 2: С миры пришедшим яже с Мариею женам, и недоумевающимся, како будет им улучити желание, явися камень взятый, божественный юноша утоляяй мятеж душ их: воста бо, глаголет, Иисус Господь. темже проповедите проповедником Его учеником в Галилею тещи, и видети его воскресша из мертвых, яко Жизнодавца и Господа.
Ексапостиларий 3: Яко Христос воскресе, никтоже ,,да не верует,,: явися бо Марии, потом же виден бысть на село идущима, таинником же паки явися, возлежащим единонадесятим, ихже крещати послав, на Небеса вознесеся, отнюдуже и сниде. утверждаяй проповедание множествы знамений.
,,не не веруй,,
Богородичен: Возсиявшее Солнце, яко от чертога Жених, из гроба днесь, и ад пленив, и смерть упразднив: Тебе рождшия молитвами, свет нам низпосли, свет, просвещая сердца и души: свет, ходити всех наставляя на стези повелений Твоих, и на путь мира.
Утренняя стихира, глас 3: Магдалине Марии, Спасово благовествующей из мертвых Воскресение и явление: неверующе же ученицы, поносими быша о жестосердии: но знаменьми вооружшеся и чудесы, ко проповеданию посылахуся. и Ты убо Господи, к Начальному Свету вознеслся еси Отцу: они же проповедаша всюду слово чудесы уверяюще. темже просветившеся теми, славим Твое еже из мертвых Воскресение, Человеколюбче Господи.
Ексапостиларий 4: Добродетельми блиставшеся, видим предстоящия в живоноснем гробе мужы в блещащихся ризах, мироносицам преклоншим лица на землю, Небесы владычествующаго Воскреснию да научимся, и к Живота гробу с Петром притецем, и содеянному удивльшеся, пребудем Христа видети.
Богородичен: Радоватися вещавый, претворил еси печаль прародителей Господи, радость вносяй, востания Твоего в мире. того убо Живодавче, рождшею Тя свет щедрот Твоих сердца просвещая, низпосли еже вопити Тебе: Человеколюбче, Богочеловече, слава Твоему востанию.
Утренняя стихира, глас 4: Утро бе глубоко, и жены приидоша на гроб Твой Христе: но тело не обретеся желаемое ими. темже недоумевающимся, иже в ризах блещащихся представшии, глаголаху: что живаго с мертвыми ищете? воста, якоже предрече. что не помните глагол Его, имже веровавше виденная проповедаху? но мняхуся лжа благовещения. тако быша еще косни ученицы: но Петр тече, и видев прослави Твоя в себе чудеса.
Ексапостиларий 5: Живот и путь, Христос воста из мертвых, Клеопе и Луце спутешествова, имаже и познася во Еммаусе, преломляяй хлеб: ихже души и сердца горяща бяху, егда тема глаголаше на пути, и писания сказоваше, яже претерпе. с ними же воста, зовем: явися же и Петрови.
Богородичен: Пою безчисленную Твою милость, Творче мой, яко Себе истощил еси, понести и спасти человеческое естество озлобленное: и Бог сый, изволил еси от Чистыя Богоотроковицы по мне быти, и снити даже до ада, хотя ми спастися, молитвами Рождшия Тя, Владыко всещедрый.
Утренняя стихира, глас 5: О премудрых судеб Твоих Христе, како Петру убо плащаницами единеми дал еси разумети Твое Воскресение: Луце же и Клеопе. спутешествуя, беседовал еси: и беседуяй, не абие. Себе являеши. темже и поносимь бываеши, яко един пришельствуяй во Иерусалим,и не причащаяйся в конец совета их. но иже вся к создания пользе строя, и яже о Тебе пророчествия открыл еси, и внегда благословити хлеб познался еси им: ихже и прежде того сердца к познанию Твоему распаластася. иже и учеником собранным, уже ясно проповедаста Твое Воскресение, имже помилуй нас.
Ексапостиларий 6: Показуя, яко человек еси Спасе по существу, посреде став воскрес от гроба, и брашна сопричастился еси, учил еси крещению покаяния: абие же к Небесному вознеслся еси Отцу и учеником Утешителя послати обещал еси Пребожественный Богочеловече, слава Твоему востанию.
Богородичен: Творец создания, Бог всех, плоть человеческую прият от пречистых кровей Твоих, Всесвятая Дево, и истлевшее мое все естество новосодела, паки якоже прежде рождества, оставль по рождестве. темже Тя верно вси восхваляем, зовуще: радуйся Владычице мира.
Утренняя стихира, глас 6: Истинный мир Ты Христе к человеком, Божий мир Твой даяй по востании учеником, пристрашны показал еси я, мнящия дух видети: но утишил еси мятеж души их, показавый руце и нозе Твои. Обаче неверующим еще, брашен причащением и учений воспоминанием, отверзл еси их ум, еже разумети писания: имже и Отеческое обетование обещав, и благословив я, отступил еси на Небо. темже с ними покланяемся Тебе, Господи слава Тебе.
Ексапостиларий 7: Яко взяша Господа, Марии рекшей, на гроб течаста, Симон Петр и другий таинник Христов, егоже любляше. течаста же оба. и обретоста плащаницы едины внутрь лежащя: и главный же бе сударь кроме их. темже паки умолчаста, дондеже Христа видеста.
Богородичен: Велия и преславная мене ради соделал еси Христе мой Многомилостиве: от Девы бо Отроковицы родился еси несказанно, и Крест подъял еси, и смерть претерпевый, Воскрел еси во славе: и наше естество от смерти свободил еси. слава Христе славе Твоей, слава силе Твоей.
Утренняя стихира, глас 7: Се тьма и рано, и что у гроба Марие стоиши, многую тьму имеющи в разуме, в нейже где положен бысть, вопрошаеши, Иисус? но виждь срищущяся ученики, како плащаницами и сударем Воскресение обретоша, и помянуша яже о сих писания? с нимиже и имиже и мы веровавше. воспеваем Тя Жизнодавца Христа.
Ексапостиларий 8: Два Ангела видевши внутрь гроба Мариа, удивляшеся, и Христа не знающи, яко вертоградаря вопрошаше: господи, где положил еси тело Иисуса моего? званием же Того познавши быти самого Спаса, слыша, не прикасайся Мне: ко Отцу отхожду, рцы братии Моей.
Богородичен: От Троицы родила еси Отроковице Единаго неизреченно во двою естеству Суща, и сугуба действом, и Единаго ипостасию. Того убо моли присно, о иже верою покланяющихся, от всякаго навета вражия избавитися: яко вси к Тебе ныне прибегаем Владычице Богородице.
Утренняя стихира, глас 8: Мариины слезы не всуе проливаются тепле, се бо сподобися и учащих Ангелов, и видения Самого Иисуса: но еще земная мудрствует, яко жена немощная. темже и отсылается не прикасатися Христу: но обаче проповедница посылается Твоим учеником, имже благовествование носящи, еже ко Отеческому жребию восход возвещающи. с неюже сподоби и нас явления Твоего Владыко Господи.
Ексапостиларий 9: Заключеным Владыко дверем, яко вшел еси, апостолы исполнил еси Духа Пресвятаго, мирно дунув: имже вязати же и решати грехи, рекл еси. и по осми днех, Твоя ребра Фоме показал еси, и руце, с нимже вопием: Господь и Бог Ты еси.
Богородичен: Твоего Сына яко видела еси от гроба воскресша тридневнаго, Богоневестная, Пресвятая Дево, всю скорбь отложила еси: юже подъяла еси яко Мати, егда узрела еси страждуща, и радости исполншися со ученики Его, почитающи Того поеши. темже иже Богородицу Тя ныне исповедающих спасай.
Утренняя стихира, глас 5: Яко в последняя лета, сущу позде от суббот предстал еси другом Христе: и чудесем чудо извествуеши, заключенным входом дверным, еже из мертвых Твое воскресение. но исполнил еси радости ученики, и Духа Святаго преподал еси им: и власть подал еси оставления грехов, и Фому не оставил еси в неверствия погружатися бури. темже подаждь и нам разум истинный, и оставление прегрешений благоутробне Господи.
Ексапостиларий 10: Тивериадское море с детьми Зеведеевыми, Нафанаила с Петром же, и с другима двема древле, и Фому имяше на лове: иже Христовым повелением одесную ввергше, множество извлекоша рыб, Егоже Петр познав, к Нему бродяше. имже третие явлейся, и хлеб показа, и рыбу на углех.
Богородичен: Воскресшаго Господа тридневна от гроба, Дево моли, о воспевающих тя, и любовию блажащих: Тебе бо имамы вси прибежище спасительное, и Ходатаицу к Нему. наследие бо Твое, и раби есмы Богородице, и к Твоему заступлению вси взираем.
Утренняя стихира, глас 6: По еже во ад сошествии, и еже из мертвых Воскреснии, скорбяще, якоже достояше, о разлучении Твоем Христе ученицы, на делание обратишася, и паки корабли и мрежи, и лова нигдеже: но Ты Спасе явився яко Владыка всех, одесную мрежи повелеваеши воврещи, и бысть слово дело вскоре, и множество рыб многое, и вечеря странная готова на земли, еяже причастившымся тогда Твоим учеником, и нас ныне мысленне сподоби насладитися, Человеколюбче Господи
Ексапостиларий 11: По Божественнем востании, трижды Петра, любиши ли Мя, вопрошаяй Господь, Своих овец предлагает пастыреначальника, иже видя, егоже любляше Иисус, во след грядуща, вопрошаше Владыку: сей же что? аще хощу, рече пребывати сему, дондеже и паки прииду, что к тебе друже Петре?
Богородичен: О страшное таинство! О преславное чудо! смертию смерть всеконечне погублена бысть. кто убо не воспоет? и кто не поклонится Твоему Воскреснию, Слове, и чисто Рождшей Тя плотию Богородице? Еяже молитвами, всех геенны избави.
Утренняя стихира, глас 8: Являя Себе учеником Твоим Спасе по Воскреснии, Симону дал еси овец паству, за любве воздаяние, яже о пастве попечения ища. темже и глаголал еси: аще любиши Мя Петре, паси агнцы Моя, паси овцы Моя. Он же абие показуя друголюбное, о друзем ученице вопрошаше: ихже молитвами Христе, стадо Твое сохраняй от волков губящих е.
Назад к списку